- Anasayfa
- Hakkımda
- Şarkı Sözleri
- Makaleler
- Bestekarlar
- Notalar
- Haberler
- Videolar
- Ziyaretçi Defteri
- Önemli Linkler
- Musikişinas Atatürk
- İletişim
Bir kızıl goncaya benzer dudağın-Hikayesi-Notası
Makam: Muhayyerkürdî
Bestekar: Amir Ateş
Sanatçı: Melihat Gülses
Güftekar: Melek Hiç
Usül: Düyek
“Musiki duyguların şiire dönüştüğü, notalarla nakşedilip ve nağmelerle ruhumuza şevk veren sanattır.”
Şair Melek Hiç Hz. Muhammed’e olan aşkını, sevdasını, ona olan minnet ve şükranını dile getiren duygularını şiire dökmüş.
Sıra bu şiirin notalarla nakşedilmesine gelmişti. Şiir Hafız Bestekâr Amir Ateş’in ilk tasavvuf ve musiki hocalarından Sabahattin Volkan’ın kızı tarafından yazılıp Üstada verildi. Amir Hoca bu şiire nasıl bir beste yapacağını düşünüyordu. Fakat kendisinin de ummadığı esrarla beş dakikada bestelediği şarkı oldu.
Bir kızıl goncaya benzer dudağın,
Açılan tek gülüsün sen bu bağın,
Kurulur kalplere sevda otağın,
Kim bilir hangi gönüldür durağın.
Her gören göğsüme taksam seni der,
Kimi ateş gibi yaktın beni der,
Kimi billur bakışından söz eder,
Kim bilir hangi gönüldür durağın
Amir Ateş, çok yakın bir ailenin yanında Kadıköy’de kalıyordu. Bir akşam, yemek hazırlığı yapılırken, evin küçük oğlu Mehmet ile oyun oynuyordu. Elektrikler kesildi, ışıklar söndü, Mehmet korkmasın diye üstat kucağına alıyor ve pencerenin yanına götürüyor. Yoldan geçen arabaları, yolu göstererek oyalamaya çalışıyordu. “Mehmet bak” falan diyor ama nafile Mehmet ağlamaya devam ediyor. Derken hemen yan taraftaki piyanoya yöneliyor.
Çocuk ağlamasın diye piyanonun tuşlarına basmaya başlıyor ve “dım, dım, dım” diye çalıyor ve melodi o anda Melek Hiç’in yazdığı şiirle özdeşleşiyor. Derhal notalarını yazmaya başlıyor ve bu güzel şarkı doğuyor.
Peygamber aşkı ve çocuk sevgisinden doğan Muhayyerkürdî şarkı, Muazzez Ersoy, Aylin Şengül Taşçı, Hatice ve daha birçok sanatçının yorumları ve sazların nağmeleri ile ruhumuza şevk verdi. . Şarkı bestelendikten kısa bir zaman geçtikten sonra TRT son yüzyılın şarkısı diye plaket verdi. Üstat bu olaya çok şaşırmıştı ve çünkü Amir Ateş’in o kadar güzel besteleri vardı ki, çok kolay ve kısa zamanda yaptığı beste en ön plana çıkmıştı. (Suat Yener; Şarkıların Gözyaşları S:187, Altın Koza Yayınları 0 322 503 04 77)
Hazırlayan: Suat Yener